onsdag den 30. januar 2013

Pynt en glaslampe DIY

I et tidligere indlæg viste jeg bl.a. en lampe jeg selv havde pyntet. Billig glaslampe fra Ikea pimpet med lidt maling. Skæbnen ville, at vild leg tog livet af min meget værdsatte lampe. Nå, men Ikea er heldigvis stadig leveringsdygtige i glaslamperne, så jeg fandt grejet frem igen og pyntede en ny. Tænkte at alle måske ikke synes det er bare lige, og tog derfor nogle billeder undervejs.
Du skal bruge glaslampe, skabelon, akrylmaling (jeg har brugt sølv), duppesvamp (jeg brugte køkkensvamp), tape og low tack tape til skabelonens bagside
Super redskab til at fæstne skabelon til underlag, uden at det sidder for godt fast. Som det fremgår er det købt i Panduro

Placer skabelonen, så mønsteret tager sig godt ud. Fastgør herefter skabelonen med en kombination af low tack tape på bagsiden og almindelig tape i kanterne. Det er vigtigt at skabelonen er så tæt på overfladen som muligt, så der ikke kommer luftflapper, som malingen kan krybe under.

For at undgå føromtale luftflapper valgte jeg også at sætte tape på udvalgte dele af skabelonens midte. Disse blev taget af efterhånden som jeg arbejdede mig fremad. 

Trak en plastpose over porcelænsskål med kant og hældte en klat akrylmaling på. Klippede et stykke af køkkensvamp og duppede herefter svampen i malingen, trak det overskydende af på kanten og begyndte at duppe malingen på skabelonen/lampen. Trak tapen i midten af, efterhånden som jeg arbejdede mig gennem mønsteret og holdt skabelonen tæt mod glasset, så malingen ikke trak under kanterne. Sørg endelig for at der kun er meget lidt maling på svampen og dyp i maling hyppigt. Her kan det ikke svare sig at være for gavmild.
Sådan ser det ud undervejs. Til sidst fjernes skabelonen forsigtigt. Den skal  vaskes i vand og sæbe og kan så bruges igen og igen. Lad lampen tørre lidt og...

VOILA et styk ny lampe -aaah den er da ret fin. Kan være jeg snart laver en med stammer på igen. Den var nu også fin.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar